5 juli 2018

Ook minister wil tempo bij verbod LHBTI-discriminatie in Grondwet

Bericht via COC.nl

Minister Kajsa Ollongren (BZK) gaat in gesprek met Kamerleden over hoe een expliciet verbod op LHBTI-discriminatie zo snel mogelijk kan worden opgenomen in de Grondwet. Dat bleek dinsdag tijdens een gesprek van de minister met vertegenwoordigers van het COC.

D66, GroenLinks en PvdA dienden in 2010 een wetsvoorstel in voor een expliciet verbod op LHBTI-discriminatie in de Grondwet. De behandeling daarvan ligt stil. Minister Ollongren gaat met de indieners overleggen hoe er tempo gemaakt kan worden. Het COC drong daar in het gesprek op aan.

De minister zegde het COC toe dat de regering de komende tijd in gesprek gaat met belangenorganisaties om te kijken op welke wijze geslachtsregistratie zo veel mogelijk kan worden beperkt. Doel is om te komen tot een stappenplan. De minister betrekt daarbij de mogelijkheid om geslachtsregistratie achterwege te laten op het identiteitsbewijs of om de categorie geslacht op het paspoort door te halen met een X.

De regering gaat onderzoek doen naar de zogenaamde ‘homolijsten’ op grond waarvan gemeenten homoseksuele sollicitanten weigerden in de jaren vijftig van de vorige eeuw. De minister overweegt op suggestie van het COC om dat onderzoek uit te breiden naar de Rijksoverheid en Rijksdiensten en naar veroordelingen op grond van het discriminerende art. 248bis.

Ollongren gaat in gesprek met staatssecretaris Raymond Knops (Koninkrijksrelaties) om te bezien hoe LHBTI-emancipatie verder kan worden bevorderd op Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Curaçao, Aruba en Sint Maarten.

Coverbeeld: Elsevier