Gezamenlijk statement Roze Netwerk, PvdA, en Roze Links, Groen Links over de Pride Walk

20 juli 2023

Wij, het Roze Netwerk van de Pvda en Roze Links van Groen Links zijn trotse deelnemers aan de Pride Walk die al vele jaren plaatsvindt tijdens de Pride Week in Amsterdam. Met onze deelname laten we zien dat wij, samen met alle andere leden van onze community, strijden voor de volledige emancipatie en vertegenwoordiging van lhbtqia+ personen binnen en buiten Nederland, voor gelijkwaardigheid en respect binnen de lhbtqia+ gemeenschap en voor solidariteit met lhbtqia+ personen op plekken in de wereld waar zij niet geaccepteerd of zelfs onderdrukt worden.

Wat ons betreft staan de rechten van lhbtqia+ personen in de breedste zin centraal bij de Pride Walk, om zodoende een zo groot mogelijk groep van medestanders de kans te geven zich te uiten. Om het gemeenschappelijke doel voor iedereen voor ogen te houden, spreken wij de wens uit dat de organisatie van de Pride Walk daarin bewuster de focus aanbrengt en zich zal richten op thema’s die de rechten van LHBTIQ+ personen aangaan. Aan racisme, antisemitisme, en andere vormen van discriminatie hoort de Pride Walk geen platform te geven. Iedere deelnemer moet zich immers veilig voelen om zijn of haar of hen/diens statement over lhbtqia+ rechten te maken. De Pride Walk is voor iedereen die lhbtqia+ rechten een warm hart toedraagt, onafhankelijk van achtergrond, levensovertuiging, of politieke kleur. Een mooie Pride gewenst!