Door Marene Elgershuizen op 27 juli 2021

Roze talenten in de dop

Nieuw talent

Als Roze Netwerk van de PvdA nemen we verschillende taken op ons. Mensen bij elkaar brengen met dezelfde ervaringen en kennis over LHBTI+ thema’s en vervolgens die kennis overdragen aan verschillende volksvertegenwoordigers is de belangrijkste. Daarnaast dragen we al mensen voor kandidaatstellingscommissies voor, maar niet altijd met succes. We hebben daarom nagedacht over wat een betere manier is om mensen te positioneren, op zo een manier dat commissies niet zomaar om dit nieuwe talent heen kunnen.

Pilot

We zijn in mei 2021 gestart met een pilot Talent Scouting & Nurturing. Met twee personen uit het netwerk zijn we een samenwerking aangegaan, waarbij we aansluiten bij het al bestaande coachingstraject van de Taskforce Verjonging en het algemene scouting traject van de partij. Met een coach hebben ze al een vaste begeleider waar de talenten al veel kennis kunnen ophalen. Vervolgens willen wij voornamelijk zorgen voor meer zichtbaarheid van de kandidaten. We gaan de hen dus letterlijk en figuurlijk op podia zetten. In overleg kijken we wat interessante mogelijkheden zijn en wat goed aansluit bij hun wensen. Bijvoorbeeld discussieavonden presenteren, bijeenkomsten en/of acties initiëren, maar ook het netwerk inzetten waar en wanneer dat nodig is en wat we nog maar samen kunnen verzinnen. Het gaat daarbij om maatwerk. We maken daarom goede afspraken met elkaar en geregeld spreken we met elkaar om te kijken hoe het gaat en wat eventuele nieuwe wensen zijn.

Volgend jaar vlak voor de zomer evalueren we het initiatief.