3 maart 2016

PvdA Roze Netwerk wil in gesprek met burgemeester Aboutaleb

Op woensdag 2 maart jl. werd bekend dat burgemeester Aboutaleb zich uitspreekt tegen de tijdelijke aparte opvang van LHBT vluchtelingen. Voor het bestuur van het PvdA Roze Netwerk is dit reden om burgemeester Aboutaleb voor een gesprek uit te nodigen.

Volgens Aboutaleb is het apart opvangen van LHBT vluchtelingen een verkeerd signaal en ontoelaatbaar. Hij vindt dat er harde grenzen getrokken moeten worden richting de daders. Het bestuur van het PvdA Roze Netwerk vindt ook dat daders hard aangepakt moeten worden. Uit de praktijk blijkt helaas dat onveilige situaties voor LHBT vluchtelingen niet altijd direct opgelost kunnen worden. Wij pleiten daarom voor tijdelijke aparte opvang van LHBT vluchtelingen naast de aanpak van daders. Dit staat ook in onzePvdA Roze Netwerk Actuele Motie Congres 2016 aangenomen congresmotie van vorige maand (klik hier). De steun van de Tweede Kamerfractie voor de motie van D66 die hier invulling aan geeft is hier een gevolg van. Wij zijn blij met deze pragmatische houding van de fractie, omdat slachtoffers hier daadwerkelijk mee geholpen zijn.

Wij hopen met burgemeester Aboutaleb in gesprek te kunnen gaan over de achtergronden en insteek van de tijdelijke aparte opvang. Zo hopen wij dat hij meer begrip heeft voor de tijdelijke aparte opvang en het belang hiervan voor de slachtoffers.