Blog: juni Pride maand

Door Jan Beugelaar op 4 juli 2019

Hoewel er de hele zomer overal op grote en kleine schaal Prides worden georganiseerd, staat de maand juni bekend als Pride maand. Ik mocht het Roze netwerk en Rainbow Rose vier weekenden vertegenwoordigen  bij Prides.

Vilnius, Baltic Pride 8 juni

De drie Baltische staten (Estland, Letland, Litouwen) zijn om de beurt gastheer van de Baltic Pride.

Deze tiende editie overtrof alle verwachtingen. Tienduizend deelnemers, beperkt aantal tegendemonstranten, mars dwars door de stad en niet meer in een buitenwijk. Maar vooral veel support van jonge gezinnen die meeliepen en mensen langs de route.

Dankzij Rainbow Rose konden we in de dagen voorafgaand deelnemen aan inhoudelijke programma’s. Op donderdag de Human Rights conference in het Tolerance centrum/Joods museum. Vrijdag twee conferenties in het parlement. Wat bij blijft is de achterstand in acceptatie in de Baltische staten en de moed van de activisten.  Netwerkleden Richard van de Burgt en Jolanda van Gool hebben, buiten het Rainbow Rose programma, maar in het hart van de Pride, het Pride house, een bijeenkomst met de vakbeweging georganiseerd. Met dank aan de FNV.

Voorafgaand aan de Pride hebben we een ontmoeting gehad met de Zweedse minister van Handel Anne Linde en de Litouwse partijleider Gintautas Paluckas. De laatste was de eerste Sociaaldemocratische partijleider die zijn steun uitsprak en de mars heeft meegelopen.

Ons netwerk was goed vertegenwoordigd. Naast Richard en Jolanda waren Bea Tilanus (namens Rainbow Rose bestuur) en Sander Meinema (als Rainbow Rose activist) aanwezig.

Wenen, Europride 15 juni

Een half miljoen mensen, een meer dan vijf uur durende mars bij 32 graden. En een overvol Pride Park. Veel Rainbow Rose activisten uit verschillende landen. Vrijdag stond in het teken van workshops en paneldiscussies. En support van het SoHo team dat meedeed aan de Pride Run. De Europride was een feest. Met een serieuze ondertoon. Indrukwekkende momenten: de actie van de federatie van holocaust overlevers om “hun” monument te versieren in regenboogkleuren als tegenreactie op een geplande demonstratie door conservatieve christelijke organisaties, de minuut stilte tijdens de mars om slachtoffers van Aids en homofobie te herdenken en de toespraak van de Oostenrijkse president Alexander Van der Bellen.

Ik kon het bezoek aan Wenen combineren met een bijeenkomst van de Controle Commission  van Rainbow Rose waar ik een van de drie leden ben.

Thessaloniki Pride 22 juni

Hoe nors kan je kijken als er zo’n 5000 vrolijke LGBTI’s langs komen? Heel nors dus. Goede georganiseerde Pride als opmaat naar de Europride 2020. Ik mocht 5 vrijwilligers van Pasok/Kinal, onze zusterpartij, ondersteunen. Er is geen echt netwerk, geen echt LHBTI beleid, geen track record van bereikte doelen, maar er zijn wel jonge sociaal-democraten die zich inzetten. En een kandidaat parlementariër die ons kwam ondersteunen. De vrijwilligers hebben zich beperkt tot de Pride markt. Begrijpelijk, want het was zo warm dat de schmink stiften die we weg wilden geven gesmolten waren. Deze Thessalonik Pride was een uitgelezen kans om te netwerken. Beginnende Pride organisaties ontmoet. En bruggen kunnen slaan tussen NGO’s, Pride organisaties en politieke netwerken.

Skopje Pride 29 juni

Een beter begin hadden de organisatoren van de allereerste Skopje Pride zich niet kunnen wensen. Twee keer zoveel deelnemers als verwacht: bijna 1000 demonstranten. Een korte, goed beveiligde tocht door de stad eindigend in het Stadspark. Een tocht zonder incidenten, met veel politie, in T-shirt. Opvallend: vermomde jongeren. Onherkenbaar meelopen, maar toch, meelopen. Mooi om de solidariteit uit de omliggende landen mee te maken. Vertegenwoordigers van Sofia-, Athens- en Thessaloniki Pride voerden het woord. Politieke support was er van Mila Carovska, sociaal democratische minister van Arbeid en Sociaal beleid. Ook waren er parlementsleden aanwezig. Ik heb iedereen kunnen spreken. En genoten van het korte krachtige optreden van Tamara Todevska. Geen betere song mogelijk: PROUD.

Jan Beugelaar

Mijn ontdekking van de Sociaal – Democratie en van mijn Gay zijn vond ongeveer gelijkertijd plaats. Heel lang geleden dus. Over mijn geaardheid heb ik nooit getwijfeld 🙂 Maar ben ondertussen ook overtuigd Europees Sociaal-Democraat. Met hart en ziel ben ik internationaal secretaris voor het Roze netwerk en activist bij Rainbow Rose van de PES.

Meer over Jan Beugelaar