Alleen Friesland géén regenboogprovincie

Door Ricardo Brouwer op 10 juli 2018

Bericht via Leeuwarder Courant.

Friesland is definitief de enige plek in Nederland waar Provinciale Staten tegen het voorstel hebben gestemd om regenboogprovincie te worden.

Maandag hebben ook Provinciale Staten in Utrecht de regenboogvlag omarmd. Utrecht was de laatste provincie die hier nog over moest stemmen.

Acceptatie

Met het besluit om regenboogprovincie te worden laten provinciale organisaties zien dat ze zich sterk maken voor de veiligheid en acceptatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgender- en intersekse personen.

Drenthe was in de zomer van 2016 de eerste regenboogprovincie. Friesland had de tweede kunnen zijn – De Statenfracties van PvdA, D66 en Groenlinks zetten het voorstel in september dat jaar op de agenda. Maar een meerderheid stemde hier toen tegen.

SGP

Daarna heeft elke andere provincie de motie overgenomen. Voor Utrecht gebeurde dat vorige maand nog in Zeeland, ondanks de aanwezigheid van een grote SGP-fractie. Deze partij stemde in andere provincies stelselmatig tegen.

Friesland telt wel twee regenbooggemeenten: Leeuwarden en Súdwest-Fryslân. Leeuwarden organiseert in 2020 Roze Zaterdag.

Het PvdA Roze Netwerk is teleurgesteld dat de provincie Fryslân de enige provincie is die zich niet expliciet sterk wil maken voor de rechten van LHBTI’ers. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is gebleken dat regenbooggemeenten vaker speciaal beleid ontwikkelen voor de LHBTI-gemeenschap dan niet-regenbooggemeenten. De provincie kent er daar nu twee van: Leeuwarden en Súdwest-Fryslân. Wij hopen dan ook, en dringen erop aan, dat onze fracties in die gemeenten op hun beurt bij de Provinciale Staten zullen aandringen om het besluit te herzien; er valt immers nog veel te behalen qua acceptatie in Fryslân. Het gaat namelijk om veel meer dan alleen het uithangen van een regenboogvlag, zoals CDA Fryslân insinueert.

Coverbeeld: Leeuwarden Studiestad