Door Manon Fokke op 7 augustus 2019

Meerouderschap slachtoffer van politiek compromis

Eind 2016 leek het er toch eindelijk op dat het familiedenken werd aangepast aan de wensen en behoeften van deze tijd. De staatscommissie Herijking Ouderschap adviseerde de regering om met een meerouderschapswet te komen. Niet langer twee ouders, maar de mogelijkheid om vier ouders te hebben. Een mooie en goede stap voorwaarts omdat hiermee ook eindelijk het meerouderschap juridisch geregeld zou worden. Een belangrijke stap ook omdat het ouders de zekerheid geeft dat ze echt de wettelijke ouders van hun kind zijn.  Zij zijn dan niet meer onder omstandigheden van allerlei anderen afhankelijk om zaken te regelen die eigenlijk heel vanzelfsprekend moeten zijn. Kortom de staatscommissie kwam met een advies wat prima past binnen de tijd waarin wij leven. De tijd van de hokjes en de stereotypen ligt toch al een tijdje achter ons.

Bij de kabinetsformatie in 2017 voelde je al een beetje dat het advies van de staatscommissie niet zomaar zonder meer zou worden overgenomen, omdat het voor CDA en CU wel eens een brug te ver zou kunnen zijn. Helaas werd dit ook bewaarheid want in juli werd bekend dat het kabinet geen meerouderschapswet gaat indienen. Feitelijk komt het er op neer dat het kabinet meer dan twee ouders niet ziet zitten. Als doekje voor het bloeden komt er een vorm van deelgezag. Een wrange conclusie voor al die nieuwe gezinsvormen die hoopten eindelijk eens juridisch voor vol te worden aangezien. Het is immers meer dan logisch dat de wijze waarop je met elkaar samenleeft ook juridisch wordt afgedekt. Het meerouderschap laat eens te meer zien hoe slecht het is als de politiek over dit soort zaken voor het compromis gaat. Iedere politieke partij probeert vanuit z’n eigen achtergrond uit te leggen waarom dit toch een heel goed voorstel is, maar eigenlijk weet je vanuit de inhoud dat er alleen maar verliezers zijn. En dat zijn de derde en vierde ouder.

Het zijn diegenen die hoopten dat alles nu eens goed geregeld zou worden. Zij staan met lege handen omdat de politiek er niet uitkwam en iedereen in de coalitie dus maar een beetje water bij de wijn deed. Eén ding weten we echter zeker: water bij de wijn is niet lekker, het smaakt niet en dat is hier ook het geval. En daarom hopen we dat iedereen in actie komt en meedoet aan de brievenactie voor een meerouderschapswet van COC Nederland en Meer dan Gewenst. Stuur de brief naar [email protected] en kom in actie!