Door Astrid Oosenbrug op 29 oktober 2018

LHBTI-rechten internationaal steeds meer onder druk

De afgelopen week was een achtbaan wat betreft LHBTI-rechten in de wereld. Een spannende achtbaan, dat mag een understatement zijn.

Te beginnen met Trump. Sinds hij op 20 januari 2017 aantrad als president van de Verenigde Staten van Amerika, het land wat nota bene ‘the land of the free’ beweert te zijn, gaat het bergafwaarts met LHBTI-emancipatie in het land. Na zijn aantreden bedankte hij de Amerikaanse LHBTI-gemeenschap en beloofde hij voor hen op te komen. Nu weten we wel beter, wat wij al vreesden. Recent werd bekend dat Trump middels een juridische goocheltruc de erkenning van transgender personen onmogelijk maakt. Dit nieuws volgde na een eerder decreet van de president waarin werd gesteld dat transgender personen niet binnen het Amerikaanse leger passen en dus niet in dienst kunnen. Ook torpedeerde hij een wet die door zijn voorganger Obama was ingevoerd waarin het mogelijk was om naar het toilet te gaan wat past bij je genderidentiteit. Gelukkig sneuvelde dit laatste plan bij de rechter.

Volgens een uitgelekte memo van het ministerie van Volksgezondheid, die in handen is gekomen van The New York Times, probeert de Amerikaanse overheid een nieuwe betekenis van het begrip ‘geslacht’ vast te leggen in de wetboeken. Iemands sekse moet straks ‘onveranderlijk’ en ‘door de geboorte bepaald’ zijn. Wijzigingen in het paspoort zijn dan niet meer mogelijk.

En dan was daar gisteren het nieuws dat de Braziliaanse presidentsverkiezingen zijn gewonnen door een man die zich trots uitspreekt als vrouwonvriendelijk, racist, homo- en transfoob: Jaïr Bolsonaro. In 2011 sprak hij: “Ik zou nooit van een homoseksuele zoon kunnen houden, ik zou liever hebben dat hij omkomt in een verkeersongeval”. Twee jaar later vertelde hij dat hij “liever een verslaafde” als zoon zou hebben “dan een homo”. Homofoob zijn? “Daar ben ik trots op.” Hij wordt zelfs agressief: “Als ik twee mannen zie kussen op straat, zal ik ze slaan.”

Gisteravond was op het Museumplein in Amsterdam de Trans Solidarity Rally. Namens het PvdA Roze Netwerk was Ricardo Brouwer hierbij aanwezig. Het roert ons hoe strijdbaar de LHBTI-gemeenschap is in tijden van groeiende onderdrukking. We bewonderen de saamhorigheid en groeiende solidariteit, binnen en buiten Nederland.

Wij als Roze Netwerk van de PvdA betreuren ten zeerste de plannen van Trump, Bolsonaro en andere rechts-populisten om de verworven vrijheden van LHBTI’s in te dammen en af te breken. Wij blijven dan ook zij aan zij staan met transgender personen. Hier in Nederland, maar ook internationaal zijn wij solidair met hen. En in die solidariteit blijven wij werken en strijden aan een inclusievere samenleving. Voor ons allemaal.

Namens het bestuur van het PvdA Roze Netwerk,

Astrid Oosenbrug

De PvdA is voor mij de partij die ervoor staat dat rechten van mensen gelijk zijn, ongeacht hun seksuele geaardheid of achtergrond. Met al onze verschillen is het nodig om voor gelijkheid in diversiteit te strijden. Mensen maken het verschil en de PvdA helpt mensen zichzelf te helpen. Daarnaast hecht ik veel belang aan een

Meer over Astrid Oosenbrug