12 april 2017

Ouderschapsverlof in plaats van vaderschapsverlof

Vandaag – 12 april 2017 – spreekt de PvdA Tweede Kamerfractie in een bericht (link) van een gemiste kans dat het vaderschapsverlof niet uitgebreid is. Daar is het Roze Netwerk het helemaal mee eens, alleen wij vinden het als netwerk ook een gemiste kans dat de PvdA-fractie niet spreekt over ouderschapsverlof.

Bij het gebruik van het woord ‘vaderschapsverlof’ wordt nog steeds uitgegaan van het traditionele gezin. Hierdoor voelen veel lhbti-ouders zich niet gekend. De Partij van de Arbeid staat voor een inclusieve samenleving waarbij oog is voor alle ouders. Het is daarom volgens ons van groot belang om dat in woord en in daad te tonen. Door gebruik te maken van de term ‘ouderschapsverlof’ sluit je geen enkele gezinsvorm uit.

In een e-mail aan de PvdA Tweede Kamerfractie heeft het Roze Netwerk gevraagd om voortaan geen gebruik meer te maken van het woord ‘vaderschapsverlof’. Wij hebben er vertrouwen in dat dit voortaan ook niet meer zal gebeuren.